Gümrük ve Ticaret Bakanlığının 4077 sayılı Tüketicinin Korunmasını içeren yasayı değiştirerek dijital reklamlara yeni düzenlemeler getireceği haberi sektör oyuncularını düşündürmeye başladı. Akademisyenlerden oluşturacağı “Özel İhtisas Komisyonu” ile piyasaları ve sektörü değerlendirecek Reklam Kurulu, yeni düzenlemelerle dijital reklamları kontrol altına almayı planlıyor.

Reklam Kurulu Başkanı Ramazan Ersoy bu alanda AB Yasalarına uyumu önemsediklerini ve dünyayla aynı anda hareket edeceklerini belirtmişti. Basında her geçen gün yer alan dijital reklam yasakları reklamları nasıl bir disiplin içine sokacak? Reklamverenler Derneği Başkanı yaptığı açıklamada Türkiye reklam pazarının 2013 yılı itibariyle 5 katına katlanacağı devlet yetkilerini harekete geçirirken reklam piyasasını telaşlandırdı. Zaman zaman basında yer alan bazı haberler gelecek reklam yasakları konusunda bazı tüyolar vermeye başladı. Örneğin çocuk oyuncularla ilgili yapılan yeni düzenleme. Bu düzenlemeyle çocuk oyuncuların hakları ve psikolojileri koruma altına alındı. Diğer yandan dijital reklamlarda dünya kriterlerinin esas alınacağı belirtiliyor. Tüketicinin haklarının korunması esasına dayalı yeni düzenlemeler bütün reklam mecralarını kapsayacak.

Pastanın büyük diliminin sahibi olan televizyonu internet hızla takip ediyor. Dünya Reklam Sektörünün büyüklüğü 500 milyar dolara dayanmış durumda civarında. Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, verdiği bilgide internet kullanıcılarının % 19'unun internetten alışveriş yaptığını ve kişilerin haklarını koruyan herhangi bir yasanın bulunmadığını belirtmişti.

Rakamlara göz attığımızda Uluslararası Ticaret Odası Kodlar Yöneticisi Elizabeth Thomas Raynaud 2010 yılında toplam dijital reklam harcamalarının yüzde 48 oranında büyüdüğünü belirtmişti. Raynaud, yılda yaklaşık 4.5 trilyon internet reklamı yayınladığını çok hızlı bir inovasyonun söz konusu olduğunu da vurguladı.

Yurt dışında baktığımızda Amerika'da internet kullanıcıların yüzde 50'sinin akıllı telefon kullandığını ve sosyal ağlara üye olduğunu görüyoruz. Çin ve Avrupa ülkeleri dijital alanlarda temkinli ama sağlam adımlarla ilerliyor. Hindistan ve Afrika'da internet kullanımı hızla artıyor.

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Adalet Bakanlığı ortak Komisyonu yetkilileri reklam sektörü temsilcileriyle görüşmeye devam ediyor. Diğer yandan dünyadaki uygulamaları değerlendiren Komisyon üyeleri, çalışmalarını Aralık ayı içinde tamamlayarak 2012 yılı itibarıyla yeni reklam yasasını yürürlüğe sokmak istiyor.

Arşiv

Etiketler