hızlı erişim tepe hızlı erişim alt
iç sayfa başlangıç

Reklam Sohbetleri



23.02.2015

Radyo Reklamları Hakkında Bilmek İstediğiniz Her Şey



Radyo Reklamları Hakkında Bilmek İstediğiniz Her Şey

 Radyo Reklamları ile ilgili olarak, sektörün öncü isimlerinden BiberSA Prodüksiyon firma yetkilisiyle söyleşi yaptık. Kendilerinden konu ile ilgili detaylı bilgiler aldık. Radyo reklamlarının yapım aşamasından yayın aşamasına kadar geçen süreçle ilgili oldukça çarpıcı bilgiler edindiğimizi söyleyebiliriz.

Radyo Reklamı Yapımı nedir?

Reklam, bir ürünün tanıtılması ve tüketiciye ulaşabilmesi için büyük bir araç biliyorsunuz. Radyo reklamı ise, radyoların popülerliğini devam ettirdiği ve radyolar yenilikçi devrimler gerçekleştirdiği sürece bitmeyecek bir reklam mecrası. Radyo reklamları yapımı dediğimizde kulağımıza hitap edecek bir reklamdan bahsedebiliriz. Radyo reklam yapımı 3 aşamadan oluşmaktadır: Radyo reklam metni yazımı, seslendirme ve müziklendirme veya prodüksiyon. Bu üç aşamadan sonra radyo reklam spotumuz hazır demektir.


Peki, radyo reklamlarını nasıl tanımlarsınız? Televizyon reklamlarından ne farkı var sizce?

Diğer bütün yayın araçlarında görselliği mutlaka kullanıyorsunuz. Ancak radyo reklamlarında sadece işitsellik var. Bu da aslında başlangıçta bir dezavantaj gibi görülebilir. Ancak bu işi iyi yaparsanız etkisinin çok büyük olduğunu görürsünüz. Üstelik radyo çok büyük dinleyici kitlelerine ulaşabiliyor. Bu da bir avantaj kazandırıyor. Radyolar artık araçlarda, webde, mobilde, kısaca her yerde oldukça rağbet gören bir iletişim aracı. Gün içinde diğe rmecralardan daha çok maruz kaldığımız gerçeği söz konusu. Bu açıdan baktığımızda radyonun televizyon kadar etkili bir kitle iletişim aracı olduğunu görürüz.


Kaç çeşit radyo reklamı vardır?

Radyolar, radyo reklamı isteği ile bize geldiklerinde, önce reklam istedikleri firma hakkında araştırma yapıyoruz. Biz buna brief diyoruz. Birinci aşamada eğer metni bizim hazırlamamız gerekiyorsa, metin üzerinde çalışıp firmanın da onayını aldıktan sonra seslendirme aşamasına geçiyoruz. Eğer metin firmadan hazır olarak elimize ulaştıysa, gerekli düzeltmeleri yapıp seslendirme aşamasına geçiyoruz.

Radyo reklamlarını üç kategoride inceleyebiliriz:

1- Standart Radyo Reklamı: Elimizde 20-30 saniyelik bir reklam metni vardır. Bu metin, etkili ve vurgulu biçimde bir seslendirmen tarafından okunur ve arka planda güzel bir müzik çalar.

2- Diyalog Radyo Reklamı: Bir senaryoyu esprili ya da dramatik olarak ele alan, birden fazla kişinin skeç yaparak, diyalog gerçekleştirerek seslendirdiği reklamlardır.

3- Jingle Reklamlar: Bu tür reklamlar genellikle şarkılı çalgılı çengili reklamlardır. Akılda en fazla kalan yapımlar pahalı reklamlardır.


Peki, reklam seslendirme aşamasında neler yapıyorsunuz?

Seslendirmen stüdyoda hazır ise hemen kayıt odasına geçilir. Seslendirmen, önündeki monitörden reklam senaryosunu okuyarak seslendirmeye başlar. Teknik masadaki asabi yönetmen yanlışlar varsa ikaz eder ve en doğru ses alınıncaya kadar seslendirmen ile kayıt işlemi gerçekleştirilir.

Az önce "Jingle da hazırlıyoruz" dediniz. Bunun hakkında da bilgi verebilir misiniz kısaca?

Jingle, reklam için çok önemli aslında. Çünkü reklamı müzikle daha kalıcı hale getirebilirsiniz. İnsanların aklında daha kalıcı bir iz bırakabilirsiniz. Metinleri aklınızda tutamazsınız ama jingle'ları kolay kolay unutmazsınız. Bu sebeple jingle hazırlama aşamalarına da çok önem veriyoruz. Doğru müziğin seçilmesi, müzikle en uyumlu şekilde sözlerin oluşturulması bizim için çok çok önemli. Jingle hazırlarken müşterilerin isteklerini de göz önünde bulundurarak uygun müzik, uygun söz ve seslendirmeni birleştirip hazırladığımız jingle'ı müşteriye ulaştırıyoruz.

Radyolara reklam vermek isteyen bir kişi ne yapmalı?

Radyolara reklam vermek isteyen bir kişinin, ilk önce marka, ürün veya hizmetine özel bir radyo spotunun olması gerekir. Reklamınızın süresi (spot uzunluğu) saniye cinsinden çok önemlidir. Çünkü reklamınızın maliyetiyle doğru orantılıdır. Radyo spotunuzu yaptırdıktan veya hazırladıktan sonra, medya planlama şirketi aranıp marka, ürün veya hizmet ile ilgili bilgiler verilir. Bütçe çalışması sırasında mutlaka tüzel kimliğinizi açıklamalısınız. Gönül rahatlığıyla fiyatınızı alabilirsiniz.

Radyolarda reklam yaptırmanın maliyeti ne kadar?

Türkiye'de radyolar, Yerel, Ulusal, Bölgesel kategorilere ayrılmıştır. Şimdi yeni trend ise web radyoları. Radyolardaki reklam maliyetleri yayın kategorisine göre değişmektedir. Türkiye'de her radyonun reklam satışı için saniye reklam birim fiyatı vardır. Örnek verecek olursak, Trabzon'da bir yerel radyoya reklam vermek istediğinizi düşünelim. Spotunuzun uzunluğu 15 sn. olsun ve günde 5 defa yayınlansın istiyorsunuz. Bu reklam 1 ay (30 gün) boyunca devam etsin diye de ekliyorsunuz. Formül şöyle: Spot süresi (sn.) x Günlük Tekrar sayısı x Toplam süre x Saniye birim fiyatı = Toplam tutar.

Ama durum ulusal radyolarda böyle değil. Yine aynı hesaplama yapılıyor ancak bu sefer ulusal radyolarda DT ve ODT birim fiyatları devreye giriyor. DT (drive time) ve ODT (off drive time) kavramlarını bir nevi televizyondaki ratingler gibi düşünebilirsiniz. Bu ifadeler, "en çok dinlenen zamanlar" anlamına geliyor ve bu saatlerdeki birim fiyatlar farklılık gösteriyor. Ulusal radyolar daha geniş bir kitleye hitap ettiklerinden, birim fiyatları yerele göre daha yüksek.









Bu reklam sohbeti ile ilgili yapılan yorumlar



Bu reklam sohbeti ile ilgili yorum bulunmamaktadır.

Bu reklam sohbetine yorum yap



E-Posta Adresiniz



Adınız Soyadınız



Mesajınız



Güvenlik Kodu





Reklam Sohbeti ile ilgili ziyaretçilerin yaptığı yorumlar Reklam.com.tr okurunun kendi görüşleridir, bu yorumlardan reklam.com.tr veya bağlı bulunduğu firma sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret içeren, yazı konuları ile ilgisiz, kişilk haklarına saldıran, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun olmayan yorumlar değerlendirmeye alınmayacaktır. Yorumlarınızı 'küçük harf 'lerle yazmanızı rica ederiz.